Tankar om 
Naturlig Närvaro

Att använda sig av tacksamhet som ett verktyg för lycka och framgång har varit känt sedan länge. Studier som gjorts på hur tacksamheten påverkar oss, säger att en postitiv, uppskattande attityd leder till större framgång i arbetet, bättre hälsa, förhöjd prestationsförmåga inom sport och företagande, en större känsla av välmående, och ett snabbare tillfrisknande vid till exempel operationer. Visst är det spännande!
 
Jag använder tacksamhet som en del I min morgonritual, i skivandet. Jag skriver ner saker jag är tacksam för, både det som redan finns i mitt liv och det jag vill ha i mitt liv. Att skriva tacksamheter varje morgon ger massor av energi och glädje, det är så kraftfullt.
 
Men även om vi vet om tacksamhetens många fördelar så kan det fortfarande vara svårt att tänka på det sättet. Så mycket svåra saker som händer runt omkring oss och så många av oss har också övat på att notera vad som är sönder, ogjort eller saknas i våra liv. Och för att tacksamhet ska finnas I sin fulla potential I våra liv, så behöver den bli mer än tacksamma ord. Vi måste lära oss ett nytt sätt att se på saker, en ny vana. Och det kan ta lite tid.
 
Det är därför det är så logiskt att öva på tacksamhet. När vi övar, visar tacksamhet för allt vi har, istället för att beklaga oss över vad vi saknar, ger vi oss själva en chans att se hela livet som en möjlighet och en välsignelse.
 
Kom ihåg att tacksamhet inte är ett blint optimistisk synsätt där dåliga saker i livet blir förskönade eller ignorerade. Det är mer hur vi använder vårt fokus och vår uppmärksamhet. Smärta och orättvisor förekommer i världen men när vi fokuserar på livets gåvor får vi en känsla av välbehag. Tacksamhet balanserar oss och ger oss hopp och jag tror att det är viktigt.
 
Det är så många saker att vara tacksam för; färggranna höst löv, blommande syrener, ben som jobbar, vänner som lyssnar och verkligen hör, choklad, fäska ägg, varma jackor, tomater, förmågan att läsa, rosor, vår hälsa, fjärilar. Vad finns på din lista?
 
Här är några sätt att öva på tacksamhet
 
•  Skriv tacksamhetsdagbok där du skriver upp saker som du är tacksam för. Du    
    kan göra dagliga, veckovis, eller månatiliga listor. Att göra det ofta kan vara bättre
    för att skapa en ny vana, men bara att skriva i den här dagbloken kommer att
    påminna dig om att tänka på ett tacksamt sätt.
 
•  Skapa ett tacksamhetscollage genom att teckna, måla eller klistra bilder
 
•  Praktisera tacksamhet kring middagsbordet eller gör den till en del av din
    kvällsrutin.
 
•  Gö det till en utmaning att ett hitta den gömda välsignelsen i varje svår situation
 
•  När du känner för att klaga, , skapa en tacksamhetslista istället. Du kan bli
    förvånad över hur mycket bättre du känner dig.
 
 •  Notera hur tacksamhet påverkar ditt liv. Skriv om den, sjung om den, uttryck tack
    för tacksamhet.
 
Under tiden du övar, kommer en inre förändring att börja ske och du kanske blir lättad över att upptäcka hur tillfredsställd och hoppfull du känner dig. Det är känslan av tacksamhet som jobbar för dig. Varmt lycka till!

Med kärlek Angelica
 

Den 10 juni startar

7 dagars Skogsbad -
en ljudkurs


En möjlighet att få guidning till ritualen skogsbad i sju dagar var du än befinner dig. Läs mer om kursen >>
 

Läs hela inlägget »

Att vara medvetet närvarande är inte svårt i sig - utmaningen ligger i att komma ihåg att öva sig på att vara närvarande. Det tar ingen extra tid eller ansträngning men ger tusenfalt tillbaka när du är medvetet närvarande i det du gör och är, här och nu.

Tänk att det ändå ska vara så svårt att vara i nuet. Vi är oftast i våra tankar och förlorar på så sätt en del av kontakten med kroppen och nuet. Vi matas ständigt med information och måsten att ta ställning till.

En av anledningarna till att jag sprang rakt in i väggen var att jag inte levde alls här och nu. Jag sprang omkring som en galning för att hinna göra det som kom längre ner på listan, alltså i framtiden, eller så grämde jag mig över det jag inte hunnit elller gjort.  Jag försökte få tiden att räcka till genom att göra flera saker samtidigt.
Så många av oss vill så gärna kontrollera varje steg i livet. Om vi inte ser upp så riskerar vi att förlora den enda stund ur sikte som vi egentligen kan påverka - nuet - eller det ögonblick som pågår.


Vi har alla en naturlig förmåga att vara närvarande men vi orkar oftast bara korta stunder eftersom vi helt enkelt inte är vana. I dagens inlägg så ger jag dig 7 övningar att prova i din vardag.  Läs igenom och prova en i taget eller de som tilltalar dig. 

Sju övningar för mer närvaro i vardagen 
  • När du vaknar på morgonen, innan du stiger upp ur sängen, uppmärksamma din andning. Observera fem medvetna andetag.
  • Lägg märke till förändringar i din kroppshållning under dagen. Var medveten om hur det känns i kropp och sinne när du rör dig från liggande till sittande, till stående och till rörelse. Lägg märke till varje övergång från en kroppsposition till en annan.
  • När du ska äta eller dricka något, ägna först en minut åt att bara andas. Titta på maten du har framför dig och påminn dig själv om att den har sitt ursprung i den kraft som har fått den att växa. Tänk dig solljuset, regnet, jorden och bondens bidrag till din mat. Var uppmärksam medan du äter och använd alla dina sinnen för att uppleva maten; se den, lukta den, tugga den och svälj den.
  • Lägg märke till kroppen medan du står stilla eller promenerar. Ägna en stund åt att uppmärksamma din hållning. Känn fötternas  kontakt med underlaget. Känn luften mot ansiktet, armarna och benen medan du går. Rusar du fram?
  • Var uppmärksam när du lyssar och när du pratar. Kan du lyssna utan att varken hålla med eller ha en annan åsikt, och utan att planera vad du ska säga när det är din tur? När du pratar, kan du bara säga det du behöver säga utan att överdriva eller underdriva? Kan du vara medveten om hur det känns i sinnet och i kroppen?
  • När du står i kö, använd den stunden för att vara medveten om din andning och din  hållning. Känn kontakten mellan fötterna och golvet och hur kroppen känns Var uppmärksam på hur magen rör sig in och ut i takt med andetaget. Känner du dig otålig?
  • Innan du somnar på kvällen, ägna några minuter åt att uppmärksamma andningen. Observerera fem medvetna andetag.
Vad upplevde du?

Skriv i kommentarerna vad du upplevde eller om du har något bra tips hur man kan bli mer närvarande.

Med kärlek   Angelica

Börja prenumerera på mina inspirationsbrev och få en gratis e-bok med vårtips för mer glädje och energi!

Fyll i dina uppgifter och få e-boken
"7 TIPS FÖR MER ENERGI & GLÄDJE" direkt i din mailbox.


Jag behöver din hjälp!!

I mitt arbete som coach och inspiratör i medveten närvaro och vår koppling till naturen så möter jag många fantastiska personligheter precis som du. För mig är det viktigt att forma mitt arbete så att du har glädje av det jag skriver och det jag erbjuder. Därför behöver jag nu just DIN hjälp att fylla i det här frågeformuläret, vill du hjälpa mig? Det tar ca 5-10 min.
Som tack för hjälpen har ger jag dig en specialutformad gåva!

JA! Jag kan hjälpa till att svara på frågorna.

Läs hela inlägget »


Ibland verkar det som om ingenting fungerar som det borde. Om du är mänsklig så har du förmodligen någon gång nått den punkt när jobbet inte är roligt, relationer är en kamp och du inte ens känner dig bekväm i din egen kropp.

Vid sådana här tidpunkter i livet , kan det kännas överväldigande att förändra i livet. Det är så mycket .... du vet inte ens vart du ska börja, så du gör inget.

Tänk om 

Jag, och många med mig har stått där mitt i vardagsrushen och inte fått ordning på tankarna. Barnen, företaget/jobbet, städningen, trädgården, borde träna........ hur var det nu med det där kalaset osv. Allt flyter ihop och vi är inte riktigt nöjda med något.  Min strategi var tidigare, som ni redan vet, att skriva långa listor och kämpa mig igenom förändringar.  Nu vet jag att det är det lilla som gör skillnaden. Att ta ett steg tillbaka istället och förändra en sak i sin tillvaro släpper blockeringar och får tankarna att öppna sitt låsta läge.  Vi skapar ringar på vattnet.
 

Det är egentligen ganska enkelt faktiskt....
bestäm dig för att bara ändra på EN sak


Läs en tidningsartikel som du vanligtvis aldrig skulle tänka på. Prova en ny sorts restaurang. Ta en annan väg till jobbet. Vilken liten enkel förändring som helst i din vardag kan förändra ditt perspektiv och har faktiskt potentialen att drastiskt förändra ditt liv. Man brukar prata om den där droppen som får bägaren att rinna över, kanske är det så att den minsta förändring kan öppna ditt sinne för nya möjligheter?
 
Det är som ett skepp till havs.... om det ändrar kurs, även om det bara är en grad. 100 mil senare befinner sig skeppet i helt nya vatten.
 
Självklart, de mest avgörande förändringarna är de du gör på insidan. Irritation kan lätt vändas till fashination. Frustration kan plöstsligt bli tacksamhet. Till och med ilska kan förvandlas om du helt enkelt använder den i en sång.

Du behöver inte göra allt på en gång, gör bara en enkel förändring.

Och det bästa är............ att det hela är ett experiment. Om du inte skulle gilla ditt nya perspektiv så kan du alltid gå tillbaka till ditt gamla. Eller hitta ytterligare ett.

Vilken "en-grads" förändring kan DU göra IDAG?
 

 



Börja prenumerera på mina inspirationsbrev och få en gratis e-bok  med roliga vårtips för mer glädje och energi!

Fyll i dina uppgifter och få e-boken
"7 TIPS FÖR MER ENERGI & GLÄDJE" direkt i din mailbox.

Läs hela inlägget »

3 övingar för att återta kontakten med kroppen

Hur kommer det sig att vi vant oss av med att att lyssna på vårt finstämda instrument, kroppen? Många av oss har blivit "huvudfotingar" som i småbarnens teckningar.
Utan kropp. Vi är inte i våra kroppar, inte närvarande.
Vi låtar kroppen reduceras till ett bihang till huvudet.

 

Har kroppen tyglats och tämjts och hittills motsvarat alla krav som ställts på den?

Under de åren jag stängde av mig själv och bara körde på så lärde jag mig också att stänga av mina känslor och även kroppen. Jag kände den helt enkelt inte. I arbetsdagens alla uppgifter hade den ingen röst, den skulle bara finnas där och ställa upp. När jag sedan blev sjuk så sa kroppen stopp och slutade lyda mina order.  Jag kände fortfarande ingenting, bara frustration och maktlöshet!  

Med hjälp av övningar i närvaro och kroppscanning återfick jag kontakten och i min uppgift som coach har jag också lärt mig hur avgörande det kan vara att landa i olika situationer genom att beskriva en överväldigande känsla någonstans i kroppen. Sitter känslan i halsen, i som en klump i magen eller som kryp och fladder i armarna? Att observera vad som händer i kroppen och lära sig att beskriva det är ett sätt att ta hand om känslor på ett medvetet sätt och skapar lättnad!

Stress och nonchalans inför kroppens signaler skapar muskelspänningar som stjäl din energi

I vårt stressade samhälle finns väldigt lite tid att känna kroppen. Kroppen används  som ett redskap för allt vi vill göra, för utan den blir det väldigt svårt. Vår hjärna kan inte göra verklighet av det vi tänker utan kroppen.

Kroppen ska ta hand om barn, jobba, träna och sköta hemsysslor. Men är den på - eller avstängd? Behöver vi krascha innan vi förstår att vi är en helhet, kroppen, hjärtat och själen?

Det som i stort har förändrats är att vi i vår del av världen börjat se kropp och själ som två olika system där själen och medvetandet betraktas som förnämligare än kroppen. Kroppen blir något som vi visserligen bör ta hand om och vårda men som inte är detsamma som vi. Vi lämnar in kropparna för reparation i sjukvården. Ta bort smärtan, orkeslösheten eller det höga blodtrycket, ber vi. Och kanske blir det ännu tydligare i gör-om-mig, där kroppen blir ett objekt som ska bantas eller trimmas på olika sätt.

Vi mår alla gott av att bli närmare bekanta med vår kropp och dess styrkor, behov, svagheter, begränsningar och med dess språk.

För att vara närvarande i nuet så behöver vi vara i kontakt med kroppen

Kroppsfokus, i det här fallet att bara vara i sin kropp, fullt närvarande. Inte fokus på muskler, fett, längd eller vikt, utan bara vara.

Kroppen är mycket äldre än intellektet, sett ur ett evolutionsperspektiv. När den grå hjärnbarken utvecklades hade kroppen med hela dess känsloregister, affektsystem, funnits mycket länge. Det är fortfarande kroppen som har direktkontakten med känslolivet. 

När vi är i huvudet  är vi inte närvarande. Intellektuellt pendlar vi oftast mellan det som varit och fantasier om det som ska komma i framtiden. Då blir känslor av stress, ångest eller nedstämdhet något som drabbar oss. Det blir till något som vi vill ta bort istället för att lära ossa att hantera. Stress leder till att vi tappar kontakten med kroppen och inte känner hur den reagerar, Det skapar otrygghet. Spänningar som vi nte har kontakt med ligger kvar och kan bli till smärta och/eller energiförlust. I förlängningen utmattning.

Ett positivt besked

Vi kan hitta tillbaka till kroppen och dess uråldriga visdom. Jag vet för jag har själv hittat tillbaka och nu kan jag inte längre strunta i när kroppen vill mig något, jag har kontakt. Kroppen vet när vi är glada, nyfikna, arga, ledsna eller ångestfyllda. Genom att lyssna på den och hitta kroppsliga sätt att hantera känslor ger vi dem mindre makt över oss. Vi är inte vana att tänka så. Så låt oss öva på att uppmärksamma känslor i kroppen och därmed hantera dem på ett annat sätt än "i huvudet". Då får vi direktkontakt med våra känslor istället för att tänka på dem och försöka hitta intellektuella lösningar, i huvudet.

Jag vill uppmuntra dig att medvetet fokusera på att vara i din kropp och lära känna den, hur den känns och hur det känns när något är annorlunda. Att respektfullt lyssna på vad min kropp behöver gjorde stor skillnad för mig och mitt mående. Prova du också! Här kommer några övningar som du kan prova direkt för att börja lära känna din fantastiska kropp. Bonus på vägen är att du får en kvalitetspaus när du gör övningarna.

Här nedanför kan du också ladda hem Kroppsscanningen.

 

1. Sträckta händer och fötter - känn skillnaden mellan anspänning och    
                                                          avspänning

 

   Ligg på rygg med armarna uppsträckta. Låt hela kroppen vila mot golvet.

   Förläng armarna så mycket du kan. Förläng och släpp några gånger.

   Sträck ut benen, förläng dem så mycket du kan. Förläng och släpp några      
   gånger.

   Sträck sedan armar och ben samtidigt. Se om du kan låta sträckningen  
   komma från    ditt centrum. Låt den gå ut genom händer och fötter.

   Växla mellan att sträcka och att släppa. Träna dig i att vara närvarande i
   varje moment.

2. Energiboost - skaka loss, rörelse
   
    Sätt på musik om du vill. Stå med benen en bit isär, med mjuka knän och    
    avslappnad nacke. Börja med att skaka mjukt i knäna och låt rörelsen  
    fortplanta sig     i hela kroppen. Fortsätt på samma sätt i fem - tio minuter,
    gärna med slutna ögon.    
    Stanna och känn kroppens energi. Vila i att kroppen andas av sig själv.

3. Skaka hand - skillnaden mellan att vara "i huvudet" och i kroppen
    
    Skaka hand med någon och var "i huvudet". Skaka sedan hand och var i    
    kroppen.  
    Vad blir du medveten om?



Vad upplever du när du gör övningarna? Har du frågor? Skriv gärna i kommentarerna.

Varma hälsningar Angelica

 



Att lära dig lyssna till din kropp kan vara nyckeln till mer energi och lätthet! Varsågod

Ladda ner din PDF med
KROPPSCANNINGEN >>

Läs hela inlägget »


Piskar du dig själv framåt? Jag vill att du ska bli vaksam på den stränga kusken inom dig! Lär känna din inre röst, även den som kritiserar dig och skaffa dig en allierad som möter dig med värme och kärlek. Att skifta från den hårda oförsonliga rösten till den medkännande och närvarande skapar frihet.

Gamla mönster

Ibland känns det som om jag föddes med den där stränga kusken eller pådrivaren inom mig. Rösten som gjorde det till en vana att gömma undan, förneka eller helt stänga av tankar och känslor och bara pressa på framåt. Det här är självklart en stor anledning till att jag också tillslut rusade rakt in i väggen. Ärligt talat så är det fortfarande lätt att trilla tillbaka i de invanda mönstren som jag använt mig av under så många år, men skillnaden nu är att jag är medveten om dem och att jag har ett sätt att ta hand om dem. Både i min dagliga morgonrutin och genom att ha övat mig på att ha kontakt med min allierade, min vänliga, varma inre röst. Har du kontakt med din? Lyssna noga! Om den har tystnat eller bara hörs svagt så är det hög tid att låta den ta plats. 

När vi accepterar och medvetet ser på våra mönster och våra inre dialoger. När vi ser verkligheten som den är oavsett vad jag vill önskar eller tycker så lättar något inom oss och vi ser saker och ting klarare. Det blir lättare att fatta beslut eller göra det som behöver göras, eller inte göras. Vi behöver släppa föreställningen om hur det borde vara och istället uppleva stunden, som den är. För de flesta är det lättare att gömma undan, förneka eller stänga av det som vi inte är så nöjda med i livet. Då blir vi istället offer för våra tankar och känslor. Vi försöker helt enkelt kontrollera det som inte går att kontrollera. Idag vill jag dela en övning med dig som handlar om att skapa kontakt med DIN allierade vänliga, varma inre röst och få blomma!

Varsågod! En övning för att känna skillnaden och för att skapa kontakt med din allierade.

  • ​Börja med att notera ett beteende som du inte gillar hos dig själv, tex. ofokus, rastlöshet, splittring, glömska mm.
  • Hur blir du mot dig själv när du tänker på det här beteendet? Vad säger domaren inom dig? Är hon ogillande eller kallt beskrivande? Eller är känner du skam när du tänker på det? Jämför du dig med andra och ser hur alla andra klarar av det? Luta dig dig tillbaka och var ärlig mot dig själv, bara konstatera fakta utan att analysera varför. Allt är helt ok. Vilka ord använder du mot dig själv? Hur känns det i kroppen? Var i kroppen känns det?
  • När tankar som dessa börjar mala i ditt huvud ska du nu göra PAUS!!!! Det är inte så lätt i början men här har du möjlighet att byta fokus. Börja träna dig på att "sätta foten i dörren". 
  • Lägg nu handen på hjärtat (vi behöver ibland en fysisk koppling för att förstärka känslan). ANDAS och se på dina tankar.
  • Vänd och säg nu något vänligt till dig själv, med värme och omsorg. Om det känns svårt kan du föreställa dig att du pratar med någon annan, en nära vän som du vill väl. Hur skulle du prata då? Vilka ord skulle du välja? Hur skulle du visa stöd och uppmuntran?
  • Stanna kvar en stund med handen på hjärtat och med den vänliga rösten innan du fortsätter med det du gjorde.  Hur känns det i kroppen nu? 
Hur upplevde du övningen? Hur kändes de olika rösterna i kroppen? Skriv och berätta i kommentarerna!


För dig som vill läsa mer om hur du kan vara snällare mot dig själv så finns blogginlägget "Se dig själv med kärleksfulla ögon".

Lycka till! 
 
Med kärlek Angelica
 


Börja prenumerera på mina inspirationsbrev och få en gratis e-bok!

Fyll i dina uppgifter och få e-boken "7 TIPS FÖR MER ENERGI & GLÄDJE" direkt i din mailbox.

Boka in en PAUSFIKA !

Om du funderar på hur du kan skapa mer pauser och återhämtning i just ditt liv så bjuder jag dig just nu på 30 min pausfika. Ett coachande samtal där du är i fokus!
Boka en tid som passar dig direkt här!

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kristina Hellsten » Förändra en sak :  ”Jag har haft ett år av sorg, mitt liv blev inte som det varit. Har brist på gläd..”

Arkiv

Länkar

-

Etiketter