Att få tillgång till tacksamhetens kraft

Att använda sig av tacksamhet som ett verktyg för lycka och framgång har varit känt sedan länge. Studier som gjorts på hur tacksamheten påverkar oss, säger att en postitiv, uppskattande attityd leder till större framgång i arbetet, bättre hälsa, förhöjd prestationsförmåga inom sport och företagande, en större känsla av välmående, och ett snabbare tillfrisknande vid till exempel operationer. Visst är det spännande!
 
Jag använder tacksamhet som en del I min morgonritual, i skivandet. Jag skriver ner saker jag är tacksam för, både det som redan finns i mitt liv och det jag vill ha i mitt liv. Att skriva tacksamheter varje morgon ger massor av energi och glädje, det är så kraftfullt.
 
Men även om vi vet om tacksamhetens många fördelar så kan det fortfarande vara svårt att tänka på det sättet. Så mycket svåra saker som händer runt omkring oss och så många av oss har också övat på att notera vad som är sönder, ogjort eller saknas i våra liv. Och för att tacksamhet ska finnas I sin fulla potential I våra liv, så behöver den bli mer än tacksamma ord. Vi måste lära oss ett nytt sätt att se på saker, en ny vana. Och det kan ta lite tid.
 
Det är därför det är så logiskt att öva på tacksamhet. När vi övar, visar tacksamhet för allt vi har, istället för att beklaga oss över vad vi saknar, ger vi oss själva en chans att se hela livet som en möjlighet och en välsignelse.
 
Kom ihåg att tacksamhet inte är ett blint optimistisk synsätt där dåliga saker i livet blir förskönade eller ignorerade. Det är mer hur vi använder vårt fokus och vår uppmärksamhet. Smärta och orättvisor förekommer i världen men när vi fokuserar på livets gåvor får vi en känsla av välbehag. Tacksamhet balanserar oss och ger oss hopp och jag tror att det är viktigt.
 
Det är så många saker att vara tacksam för; färggranna höst löv, blommande syrener, ben som jobbar, vänner som lyssnar och verkligen hör, choklad, fäska ägg, varma jackor, tomater, förmågan att läsa, rosor, vår hälsa, fjärilar. Vad finns på din lista?
 
Här är några sätt att öva på tacksamhet
 
•  Skriv tacksamhetsdagbok där du skriver upp saker som du är tacksam för. Du    
    kan göra dagliga, veckovis, eller månatiliga listor. Att göra det ofta kan vara bättre
    för att skapa en ny vana, men bara att skriva i den här dagbloken kommer att
    påminna dig om att tänka på ett tacksamt sätt.
 
•  Skapa ett tacksamhetscollage genom att teckna, måla eller klistra bilder
 
•  Praktisera tacksamhet kring middagsbordet eller gör den till en del av din
    kvällsrutin.
 
•  Gö det till en utmaning att ett hitta den gömda välsignelsen i varje svår situation
 
•  När du känner för att klaga, , skapa en tacksamhetslista istället. Du kan bli
    förvånad över hur mycket bättre du känner dig.
 
 •  Notera hur tacksamhet påverkar ditt liv. Skriv om den, sjung om den, uttryck tack
    för tacksamhet.
 
Under tiden du övar, kommer en inre förändring att börja ske och du kanske blir lättad över att upptäcka hur tillfredsställd och hoppfull du känner dig. Det är känslan av tacksamhet som jobbar för dig. Varmt lycka till!

Med kärlek Angelica
 

Den 10 juni startar

7 dagars Skogsbad -
en ljudkurs


En möjlighet att få guidning till ritualen skogsbad i sju dagar var du än befinner dig. Läs mer om kursen >>
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kristina Hellsten » Förändra en sak :  ”Jag har haft ett år av sorg, mitt liv blev inte som det varit. Har brist på gläd..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln