7 övningar för mer närvaro i vardagen


Att vara medvetet närvarande är inte svårt i sig - utmaningen ligger i att komma ihåg att öva sig på att vara närvarande. Det tar ingen extra tid eller ansträngning men ger tusenfalt tillbaka när du är medvetet närvarande i det du gör och är, här och nu.

Tänk att det ändå ska vara så svårt att vara i nuet. Vi är oftast i våra tankar och förlorar på så sätt en del av kontakten med kroppen och nuet. Vi matas ständigt med information och måsten att ta ställning till.

En av anledningarna till att jag sprang rakt in i väggen var att jag inte levde alls här och nu. Jag sprang omkring som en galning för att hinna göra det som kom längre ner på listan, alltså i framtiden, eller så grämde jag mig över det jag inte hunnit elller gjort.  Jag försökte få tiden att räcka till genom att göra flera saker samtidigt.
Så många av oss vill så gärna kontrollera varje steg i livet. Om vi inte ser upp så riskerar vi att förlora den enda stund ur sikte som vi egentligen kan påverka - nuet - eller det ögonblick som pågår.


Vi har alla en naturlig förmåga att vara närvarande men vi orkar oftast bara korta stunder eftersom vi helt enkelt inte är vana. I dagens inlägg så ger jag dig 7 övningar att prova i din vardag.  Läs igenom och prova en i taget eller de som tilltalar dig. 

Sju övningar för mer närvaro i vardagen 
  • När du vaknar på morgonen, innan du stiger upp ur sängen, uppmärksamma din andning. Observera fem medvetna andetag.
  • Lägg märke till förändringar i din kroppshållning under dagen. Var medveten om hur det känns i kropp och sinne när du rör dig från liggande till sittande, till stående och till rörelse. Lägg märke till varje övergång från en kroppsposition till en annan.
  • När du ska äta eller dricka något, ägna först en minut åt att bara andas. Titta på maten du har framför dig och påminn dig själv om att den har sitt ursprung i den kraft som har fått den att växa. Tänk dig solljuset, regnet, jorden och bondens bidrag till din mat. Var uppmärksam medan du äter och använd alla dina sinnen för att uppleva maten; se den, lukta den, tugga den och svälj den.
  • Lägg märke till kroppen medan du står stilla eller promenerar. Ägna en stund åt att uppmärksamma din hållning. Känn fötternas  kontakt med underlaget. Känn luften mot ansiktet, armarna och benen medan du går. Rusar du fram?
  • Var uppmärksam när du lyssar och när du pratar. Kan du lyssna utan att varken hålla med eller ha en annan åsikt, och utan att planera vad du ska säga när det är din tur? När du pratar, kan du bara säga det du behöver säga utan att överdriva eller underdriva? Kan du vara medveten om hur det känns i sinnet och i kroppen?
  • När du står i kö, använd den stunden för att vara medveten om din andning och din  hållning. Känn kontakten mellan fötterna och golvet och hur kroppen känns Var uppmärksam på hur magen rör sig in och ut i takt med andetaget. Känner du dig otålig?
  • Innan du somnar på kvällen, ägna några minuter åt att uppmärksamma andningen. Observerera fem medvetna andetag.
Vad upplevde du?

Skriv i kommentarerna vad du upplevde eller om du har något bra tips hur man kan bli mer närvarande.

Med kärlek   Angelica

Börja prenumerera på mina inspirationsbrev och få en gratis e-bok med vårtips för mer glädje och energi!

Fyll i dina uppgifter och få e-boken
"7 TIPS FÖR MER ENERGI & GLÄDJE" direkt i din mailbox.


Jag behöver din hjälp!!

I mitt arbete som coach och inspiratör i medveten närvaro och vår koppling till naturen så möter jag många fantastiska personligheter precis som du. För mig är det viktigt att forma mitt arbete så att du har glädje av det jag skriver och det jag erbjuder. Därför behöver jag nu just DIN hjälp att fylla i det här frågeformuläret, vill du hjälpa mig? Det tar ca 5-10 min.
Som tack för hjälpen har ger jag dig en specialutformad gåva!

JA! Jag kan hjälpa till att svara på frågorna.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kristina Hellsten » Förändra en sak :  ”Jag har haft ett år av sorg, mitt liv blev inte som det varit. Har brist på gläd..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln