Är du en huvudfoting? 

3 övingar för att återta kontakten med kroppen

Hur kommer det sig att vi vant oss av med att att lyssna på vårt finstämda instrument, kroppen? Många av oss har blivit "huvudfotingar" som i småbarnens teckningar.
Utan kropp. Vi är inte i våra kroppar, inte närvarande.
Vi låtar kroppen reduceras till ett bihang till huvudet.

 

Har kroppen tyglats och tämjts och hittills motsvarat alla krav som ställts på den?

Under de åren jag stängde av mig själv och bara körde på så lärde jag mig också att stänga av mina känslor och även kroppen. Jag kände den helt enkelt inte. I arbetsdagens alla uppgifter hade den ingen röst, den skulle bara finnas där och ställa upp. När jag sedan blev sjuk så sa kroppen stopp och slutade lyda mina order.  Jag kände fortfarande ingenting, bara frustration och maktlöshet!  

Med hjälp av övningar i närvaro och kroppscanning återfick jag kontakten och i min uppgift som coach har jag också lärt mig hur avgörande det kan vara att landa i olika situationer genom att beskriva en överväldigande känsla någonstans i kroppen. Sitter känslan i halsen, i som en klump i magen eller som kryp och fladder i armarna? Att observera vad som händer i kroppen och lära sig att beskriva det är ett sätt att ta hand om känslor på ett medvetet sätt och skapar lättnad!

Stress och nonchalans inför kroppens signaler skapar muskelspänningar som stjäl din energi

I vårt stressade samhälle finns väldigt lite tid att känna kroppen. Kroppen används  som ett redskap för allt vi vill göra, för utan den blir det väldigt svårt. Vår hjärna kan inte göra verklighet av det vi tänker utan kroppen.

Kroppen ska ta hand om barn, jobba, träna och sköta hemsysslor. Men är den på - eller avstängd? Behöver vi krascha innan vi förstår att vi är en helhet, kroppen, hjärtat och själen?

Det som i stort har förändrats är att vi i vår del av världen börjat se kropp och själ som två olika system där själen och medvetandet betraktas som förnämligare än kroppen. Kroppen blir något som vi visserligen bör ta hand om och vårda men som inte är detsamma som vi. Vi lämnar in kropparna för reparation i sjukvården. Ta bort smärtan, orkeslösheten eller det höga blodtrycket, ber vi. Och kanske blir det ännu tydligare i gör-om-mig, där kroppen blir ett objekt som ska bantas eller trimmas på olika sätt.

Vi mår alla gott av att bli närmare bekanta med vår kropp och dess styrkor, behov, svagheter, begränsningar och med dess språk.

För att vara närvarande i nuet så behöver vi vara i kontakt med kroppen

Kroppsfokus, i det här fallet att bara vara i sin kropp, fullt närvarande. Inte fokus på muskler, fett, längd eller vikt, utan bara vara.

Kroppen är mycket äldre än intellektet, sett ur ett evolutionsperspektiv. När den grå hjärnbarken utvecklades hade kroppen med hela dess känsloregister, affektsystem, funnits mycket länge. Det är fortfarande kroppen som har direktkontakten med känslolivet. 

När vi är i huvudet  är vi inte närvarande. Intellektuellt pendlar vi oftast mellan det som varit och fantasier om det som ska komma i framtiden. Då blir känslor av stress, ångest eller nedstämdhet något som drabbar oss. Det blir till något som vi vill ta bort istället för att lära ossa att hantera. Stress leder till att vi tappar kontakten med kroppen och inte känner hur den reagerar, Det skapar otrygghet. Spänningar som vi nte har kontakt med ligger kvar och kan bli till smärta och/eller energiförlust. I förlängningen utmattning.

Ett positivt besked

Vi kan hitta tillbaka till kroppen och dess uråldriga visdom. Jag vet för jag har själv hittat tillbaka och nu kan jag inte längre strunta i när kroppen vill mig något, jag har kontakt. Kroppen vet när vi är glada, nyfikna, arga, ledsna eller ångestfyllda. Genom att lyssna på den och hitta kroppsliga sätt att hantera känslor ger vi dem mindre makt över oss. Vi är inte vana att tänka så. Så låt oss öva på att uppmärksamma känslor i kroppen och därmed hantera dem på ett annat sätt än "i huvudet". Då får vi direktkontakt med våra känslor istället för att tänka på dem och försöka hitta intellektuella lösningar, i huvudet.

Jag vill uppmuntra dig att medvetet fokusera på att vara i din kropp och lära känna den, hur den känns och hur det känns när något är annorlunda. Att respektfullt lyssna på vad min kropp behöver gjorde stor skillnad för mig och mitt mående. Prova du också! Här kommer några övningar som du kan prova direkt för att börja lära känna din fantastiska kropp. Bonus på vägen är att du får en kvalitetspaus när du gör övningarna.

Här nedanför kan du också ladda hem Kroppsscanningen.

 

1. Sträckta händer och fötter - känn skillnaden mellan anspänning och    
                                                          avspänning

 

   Ligg på rygg med armarna uppsträckta. Låt hela kroppen vila mot golvet.

   Förläng armarna så mycket du kan. Förläng och släpp några gånger.

   Sträck ut benen, förläng dem så mycket du kan. Förläng och släpp några      
   gånger.

   Sträck sedan armar och ben samtidigt. Se om du kan låta sträckningen  
   komma från    ditt centrum. Låt den gå ut genom händer och fötter.

   Växla mellan att sträcka och att släppa. Träna dig i att vara närvarande i
   varje moment.

2. Energiboost - skaka loss, rörelse
   
    Sätt på musik om du vill. Stå med benen en bit isär, med mjuka knän och    
    avslappnad nacke. Börja med att skaka mjukt i knäna och låt rörelsen  
    fortplanta sig     i hela kroppen. Fortsätt på samma sätt i fem - tio minuter,
    gärna med slutna ögon.    
    Stanna och känn kroppens energi. Vila i att kroppen andas av sig själv.

3. Skaka hand - skillnaden mellan att vara "i huvudet" och i kroppen
    
    Skaka hand med någon och var "i huvudet". Skaka sedan hand och var i    
    kroppen.  
    Vad blir du medveten om?



Vad upplever du när du gör övningarna? Har du frågor? Skriv gärna i kommentarerna.

Varma hälsningar Angelica

 



Att lära dig lyssna till din kropp kan vara nyckeln till mer energi och lätthet! Varsågod

Ladda ner din PDF med
KROPPSCANNINGEN >>

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kristina Hellsten » Förändra en sak :  ”Jag har haft ett år av sorg, mitt liv blev inte som det varit. Har brist på gläd..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln