Skapa kontakt med din allierade


Piskar du dig själv framåt? Jag vill att du ska bli vaksam på den stränga kusken inom dig! Lär känna din inre röst, även den som kritiserar dig och skaffa dig en allierad som möter dig med värme och kärlek. Att skifta från den hårda oförsonliga rösten till den medkännande och närvarande skapar frihet.

Gamla mönster

Ibland känns det som om jag föddes med den där stränga kusken eller pådrivaren inom mig. Rösten som gjorde det till en vana att gömma undan, förneka eller helt stänga av tankar och känslor och bara pressa på framåt. Det här är självklart en stor anledning till att jag också tillslut rusade rakt in i väggen. Ärligt talat så är det fortfarande lätt att trilla tillbaka i de invanda mönstren som jag använt mig av under så många år, men skillnaden nu är att jag är medveten om dem och att jag har ett sätt att ta hand om dem. Både i min dagliga morgonrutin och genom att ha övat mig på att ha kontakt med min allierade, min vänliga, varma inre röst. Har du kontakt med din? Lyssna noga! Om den har tystnat eller bara hörs svagt så är det hög tid att låta den ta plats. 

När vi accepterar och medvetet ser på våra mönster och våra inre dialoger. När vi ser verkligheten som den är oavsett vad jag vill önskar eller tycker så lättar något inom oss och vi ser saker och ting klarare. Det blir lättare att fatta beslut eller göra det som behöver göras, eller inte göras. Vi behöver släppa föreställningen om hur det borde vara och istället uppleva stunden, som den är. För de flesta är det lättare att gömma undan, förneka eller stänga av det som vi inte är så nöjda med i livet. Då blir vi istället offer för våra tankar och känslor. Vi försöker helt enkelt kontrollera det som inte går att kontrollera. Idag vill jag dela en övning med dig som handlar om att skapa kontakt med DIN allierade vänliga, varma inre röst och få blomma!

Varsågod! En övning för att känna skillnaden och för att skapa kontakt med din allierade.

  • ​Börja med att notera ett beteende som du inte gillar hos dig själv, tex. ofokus, rastlöshet, splittring, glömska mm.
  • Hur blir du mot dig själv när du tänker på det här beteendet? Vad säger domaren inom dig? Är hon ogillande eller kallt beskrivande? Eller är känner du skam när du tänker på det? Jämför du dig med andra och ser hur alla andra klarar av det? Luta dig dig tillbaka och var ärlig mot dig själv, bara konstatera fakta utan att analysera varför. Allt är helt ok. Vilka ord använder du mot dig själv? Hur känns det i kroppen? Var i kroppen känns det?
  • När tankar som dessa börjar mala i ditt huvud ska du nu göra PAUS!!!! Det är inte så lätt i början men här har du möjlighet att byta fokus. Börja träna dig på att "sätta foten i dörren". 
  • Lägg nu handen på hjärtat (vi behöver ibland en fysisk koppling för att förstärka känslan). ANDAS och se på dina tankar.
  • Vänd och säg nu något vänligt till dig själv, med värme och omsorg. Om det känns svårt kan du föreställa dig att du pratar med någon annan, en nära vän som du vill väl. Hur skulle du prata då? Vilka ord skulle du välja? Hur skulle du visa stöd och uppmuntran?
  • Stanna kvar en stund med handen på hjärtat och med den vänliga rösten innan du fortsätter med det du gjorde.  Hur känns det i kroppen nu? 
Hur upplevde du övningen? Hur kändes de olika rösterna i kroppen? Skriv och berätta i kommentarerna!


För dig som vill läsa mer om hur du kan vara snällare mot dig själv så finns blogginlägget "Se dig själv med kärleksfulla ögon".

Lycka till! 
 
Med kärlek Angelica
 


Börja prenumerera på mina inspirationsbrev och få en gratis e-bok!

Fyll i dina uppgifter och få e-boken "7 TIPS FÖR MER ENERGI & GLÄDJE" direkt i din mailbox.

Boka in en PAUSFIKA !

Om du funderar på hur du kan skapa mer pauser och återhämtning i just ditt liv så bjuder jag dig just nu på 30 min pausfika. Ett coachande samtal där du är i fokus!
Boka en tid som passar dig direkt här!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kristina Hellsten » Förändra en sak :  ”Jag har haft ett år av sorg, mitt liv blev inte som det varit. Har brist på gläd..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln