Saboterar du för dig själv?


Stärkande rutiner

Jag har en morgonritual som jag börjar varje dag med och en del av den är att skriva om mina tankesabotörer. Efter att ha fått äran att prata med många av er läsare så inser jag att alla borde få möjlighet att bekanta sig med sina tankesabotörer. Att få syn på dem och att kunna använda sig av deras kraft istället för att låta dem hindra oss. Det har gjort enorm skillnad för mig.

Tankesabotörerna - din inre dialog

När tankesabotörerna blev presenterade för mig under en utbildning blev jag först skeptisk. Vi fick i uppgift att skriva om en tankesabotör om dagen i en strukturerad process i 30 dagar. Här skulle jag plötsligt få ur mig allt det negativa som strömmade genom mina tankar ner i dokumentet. Det är ju det positiva vi ska fokusera på, det positiva vi ska se, var min första tanke.

Att se och acceptera alla delar av oss

Men vad händer i oss när vi rutinmässigt väljer att inte se eller höra det negativa. Vi intalar oss och väljer det positiva, gott så, men samtidigt stänger vi in det negativa någonstans inom oss. Det finns där och ploppar upp när vi minst anar. Kanske är det bättre att plocka fram det negativa i ljuset och titta på det, inte bedöma eller agera utifrån det men se och acceptera?

Jag gav det en chans och det förändrade allt i mitt liv, plötsligt har jag ett verktyg för att rena mina tankar varje morgon och se mer klarsynt på tillvaron. Under det senaste året har jag skrivit i stort sett varje morgon. I skrivandet får jag syn på tankesabotörerna och ser dem tydligt! Ni vet, de som vill skydda oss från faror och ovisshet, apchatter, inre röster, delpersonligheter, kärt barn har många namn. Jag kallar dem tankesabotörer!

Tankesabotörerna är rädda om oss, de vill skydda oss från att misslyckas och ta risker. Med hjälp av deras skydd håller vi oss tryggt och säkert innanför vår komfortzon och lurar oss själva att inte göra det vill egentligen allra helst vill göra.

Du känner kanske igen tankesabotören "presteraren" som bara pressar på och vill få oss att kämpa och bita ihop? I vår iver att möta presterarens krav får vi en känsla av att förlora tillgången till vår kreativitet och i förlängningen även vår energi.

Eller är det "splittraren" som styr din vardag? Du gör hundra saker samtidigt och hittar nya uppgifter hela tiden. Känslan av att allt är precis lika viktigt och MÅSTE göras samtidigt för att generera det resultat du vill ha. Eftersom vår hjärna inte kan koncentrera sig på allt samtidigt faller vi i fällan, inget blir särskilt bra och att vi känner oss överbelastade.

En annan vanlig tankesabotör är "perfektionisten" som sitter på vår axel och kritiskt granskar det vi gör, inget är tillräckligt bra för perfektionisten. Vi kommer aldrig vidare.

Tankesabotörerna är många och varierar från person till person, men alla har dem och det är först när vi kan sätta dem i ljuset som de bleknar och vi har möjlighet att reflektera och förändra våra mönster.

Börja med insidan

Det är inom din egen tankevärld du börjar. När du börjar med din insida förändrar du också på sikt det du har runt omkring dig. Genom att din valda riktning förändras dina prioriteringar, din uppmärksamhet, dina val, ditt beteende och också det resultat du får av det du gör. Du blir mer uppmärksam på hur du kan ta dig dit du vill. Plötsligt är det du själv som styr den energi som skapar och förändrar. Genom att se våra tankesabotörer kan vi få dem att hjälpa oss istället för att hindra oss!

Ifrågasätt och lyssna på svaret

Du kan jobba på att medvetet välja hur du vill att din livsbild ska se ut, genom att ifrågasätta invanda föreställningar som du tidigare inte har funderat över. När du tänker på något får du alltid svar. Svaret syns och märks i din kropp, om du bara tar dig tid att lägga märke till det. Det som händer är helt enkelt att det du tänker på skapar känslor inom dig och känslorna i sin tur påverkar tex din kroppshållning.

Acceptans

Du vet den där känslan när du har hållit andan så länge att du tror att du bara har några sekunder av syre kvar? Så kan det vara ibland att kämpa. Men när du tillåter dig själv att helt enkelt ha det som det är, även om du gärna hade velat ha det annorlunda, kan det kännas lika lättande som när du väl släpper motståndet och låter ny, frisk luft komma in i lungorna. En av hemligheterna som gör acceptans ett så kraftfullt verktyg för välbefinnande är att när du väljer att acceptera så slutar du inte bara att brottas med omvärlden, utan du slutar även att brottas med dig själv. Det gör både kropp och tanke skönt avslappnade. Du får chans att ta ditt nästa steg vidare utifrån vad du faktiskt vill - vad vill jag göra från det här läget? - istället för att rycka ut akut och reagera på omständigheterna.

Att gå från tvekan till att faktiskt göra det - att ta bort hinder och fokusera på det du vill ha!

En övning till dig!

Ta fram papper och penna. Skriv ner en sak som du har tvekat över att göra, men som du vet att du behöver göra för att komma vidare,

1. Fråga dig själv: Varför har jag inte gjort det? Vad för obehagliga känslor och tankar har jag tidigare kopplat till att faktiskt göra det? Skriv ner dina tankar.

2. Skriv ner vilken glädje och belöning du har fått tidigare av att inte göra det?

3. Skriv ner vad det kommer att betyda för dig i form av obehag både på kort och lång sikt om du inte gör det eller förändras nu. Hur får det dig att känna dig?

4. Skriv ner all glädje och njutning du kommer att få av att göra det här och nu och som du kommer att känna när det är gjort. Gör en lång lista som verkligen engagerar dig. Skriv ner effekter både på kort och lång sikt.

Tycker du att det verkar spännande att skriva om sina tankesabotörer? Skriv till mig på info@furholmen.nu så berättar jag mer.

Ha det bäst! Kram Angelica

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kristina Hellsten » Förändra en sak :  ”Jag har haft ett år av sorg, mitt liv blev inte som det varit. Har brist på gläd..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln