Är du redo för en positiv förändring


När min kropp och hjärna slutade att fungera för en andra gång på flera år insåg jag att jag behövde en plan. Inte bara en plan för företagets olika delar utan för alla delar i mitt liv. Mina barn, min man, min hälsa, allt annat i livet som också behöver en plats. Jag insåg att det börjar med MIG - ingen annan kan göra det, det är jag som måste ta ansvar. Att planera är att ta ansvar. Att inte planera är att skylla på omständigheter och andra människor, att bara driva vind för våg. Det är svårt och skrämmande att göra medvetna förändringar i livet, men det är så mycket lättare om du har en plan. Den positiva nyheten är att vi har mer kontroll än de flesta av oss inser. Du behöver inte fortsätta rusa runt i ekorrhjulet, köra slut på dig själv och inte komma vidare!

Har du en livsplan?
Vi planerar så mycket saker, vi planerar semestrar, barnens aktiviteter, vårat jobb osv, men de flesta av oss kommer aldrig på tanken att ha en plan för livet. Hur kommer det sig egentligen? Varför väljer vi att gå i sömnen, att gå utan att ha en tydlig riktning? För det är ju faktiskt ett aktivt val vi gör när vi bara åker med i livets olika svängningar utan att själva välja riktningen. Det krävs mer än tur och hårt arbete för att ta oss dit vi vill, oavsett var det nu är.  Alla går vi vilse då och då. Vi tror att vi vet men vi hittar inte rätt stig.
Med en plan och uppsatta mål kan vi alltid luta oss mot något och känna oss lugna och trygga. Låter inte det skönt? Livsplanen är självklart föränderlig, behöver uppdateras hela tiden och bryts ner i små små steg.
Så här beskriver författarna Michael Hyatt & Daniel Harkavy  livsplanens likheter med en GPS, något att fundera på.
Den kräver att du matar in din destination för att något ska hända.
Den för dig snabbare till din destination utan krångel.
Den ger dig konstant feedback på dina framsteg.
Den hjälper dig att komma tillbaka på banan när du förlorar din riktning.
Den omdirigerar dig förbi hinder och skapar flexibilitet och för dig framåt.
Den är inte alltid korrekt, men är en bra ram för din väg mot målet.
Den kräver en investering för att du ska få tillgång till alla fördelar. En livsplan kräver detsamma i form av uppdateringar och tid.
Många tycker att planering och att sätta mål känns tråkigt, men visst pirrar det lite i magen när man ser möjligheterna med att sätta upp mål och sedan ta sig dit steg för steg. Det finns så oändligt många olika metoder och sätt att formulera och sätta upp sina mål. Och det finns lika många olika typer av mål, mål för företaget, för arbetslivet, för din relationer, för din hälsa, kortsiktiga, långsiktiga, stora och små.
Jag vill ge er en övning med dagens inlägg där vi provar att sätta upp något som jag kallar för "pirriga mål" eftersom  jag tror benhårt på att kroppen talar om för oss vad som är rätt. Gör övningen lekfullt och se vad som kommer fram.

Sätt pirriga mål
Vi gör det roligt! Gör en lista med 12 mål för året som kommer. Fyra för företaget (eller arbetslivet), fyra för ditt sociala liv (familj, relation, vänner) och fyra för hur du vill vila, ha roligt och utveckla dig själv. Eller välj någon annan kategori som känns viktig för dig.
När jag väljer vilka mål jag vill ha och vilka jag ska stryka så läser jag upp dem högt för mig själv och lyssnar inåt. Om det är helt tyst och lugnt har jag råkat formulera ett tråkigt mål, det får inte vara kvar på listan Om det börjar pirra och surra i huvudet så har jag formulerat ett mål som stressar mer än det inpirerar. Förmodligen har det inte så mycket att göra med vad jag egentligen vill göra i livet, utan jag skrev det för att det verkade ambitiöst och duktigt. Det låter jag inte heller stå kvar.
Om det börjar pirra och surra i huvudet, bröstkorgen och magen, har jag ett jättebra mål som jag ska vårda och prioritera. Min mage pirrar nämligen bara när jag har saker att göra som behöver min fulla handlingskraft, mitt hjärta bara när det handlar om saker jag verkligen vill och mitt huvud när jag behöver använda min analytiska förmåga. Är alla igång samtidigt - ja, då kommer jag att få utnyttja hela min potential för att nå målet, BINGO!
Det här kan vara ett svårt sätt att använda till en början. Som pepp vill jag skicka med dig att det är svårast första gången. Kom ihåg att det är en levande process och att vi behöver utvärdera och justera för att komma framåt. Jag sätter mål för året, varje månad och vecka, du behöver hitta ett sätt som får dig att behålla riktningen.
Gör det med lätthet, lämna den kritiska presteraren och den hårda perfektionisten i rummet bredvid och låt din kropp och känsla tala fritt. Hitta ditt sätt att känna vad som är rätt för dig, det kommer bli ett värdefullt verktyg i framtiden!

Då så, då kör vi!
Läs nu upp målen på din lista, ett i taget och känn efter vad som händer i din kropp när du  fokuserar på respektive mål, lyssna noga.
Vilka mål ska du stryka? Kommer du på några nya?
Vill du veta hur du går vidare? Eller vill du få mina blogginlägg och andra tips direkt i din mailbox så kan du 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kristina Hellsten » Förändra en sak :  ”Jag har haft ett år av sorg, mitt liv blev inte som det varit. Har brist på gläd..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln